Voorbereidingen Van De Helweek

Ik ben “reeds” aanbeland op bladzijde 107 en ik moet zeggen, dat de Helweek niet echt een boek is waar je even snel doorheen bladert. Tenminste… ik niet, waarschijnlijk door het “stoerenmeidensyndroom”…

Naast me ligt een groot kladblok met verschillende pennen en een grote roze markerpen. Nou is het totaal niet mijn gewoonte om in boeken te schrijven, maar het is nu toch gebeurd. Zinnetjes die me aanspraken, zelfs hele blokken tekst waarvan ik dacht “dat moet ik onthouden, daar kan ik wat mee”, zijn nu fel roze gekleurd.

Wat me in ieder geval al wel duidelijk is, is dat ik deze Helweek ga doen.

Én dat ik het onderste uit de kan ga halen om er zoveel mogelijk profijt van te hebben.

Maar hóe is me nog een raadsel…

Ik neem aan dat ik vandaag of morgen het boek compleet uit heb en het dan nóg een keer lees, dit keer wat betere aantekeningen makend. Hopend dat het een en ander me dan wél duidelijker wordt.
Een stukje dat ik zelf heel interessant vond, ging over gewoontes:

“Hij beschrijft alle gewoontes als een lus die uit drie cirkels bestaat: een signaal (cue) leidt tot een routinehandeling (routine), die resulteert in een beloning (reward). Dungy´s belangrijkste inzicht was dat slechte gewoontes er nooit helemaal uit kunnen slijten. Je kunt ze echter wel veranderen, door het oude signaal en de oude beloning te behouden, maar het punt in het midden – de routinehandeling zelf- te wijzigen. Je kunt alle gewoontes veranderen, zolang het signaal en de beloning hetzelfde blijven.

American Footballtrainer Tony Dungy”

Nou heb ik het afgelopen jaar al een heleboel dingen veranderd voor mezelf. Gezonder gaan eten, meer gaan sporten, meer op mijn gezondheid letten, etc. Maar zo nu en dan zijn er van die oude rotgewoontes waar ik tegenaan bleef lopen. Die in mijn hoofd niet goed zijn, helemaal fout zelfs. Waarvan ik wéét op het moment dat ik het doe, het gewoon stom is, maar tóch doe ik het. Dus toen ik dat stukje las, had ik een klein privé aha momentje waar ik zeker mee ga experimenteren de komende tijd.

Om het wat duidelijker te zeggen, de “cue” is altijd een gevoel/lekkere trek, de “routine” was vroeger om daar aan toe te geven en me vol te stoppen, (wat erg als ik dat zo zwart op wit zet!) en de “reward” was altijd een soort van snelle rush (vrijwel meteen erna gevolgd door een schuldgevoel en misselijkheid, maar goed, een kniesoor die daar op lette, ík in ieder geval niet!).

En nu we het hier hebben over het veranderen van gewoontes, van slechte gewoontes wel te verstaan, moet ik er dus voor zorgen dat de routine vervangen wordt door iets dat ook die “reward” geeft maar niet gevolgd wordt door misselijkheid en schuldgevoel. Dus dat is zeker één van de doelen van Mijn Helweek, Gezond En Lekker Eten.

Een ander “dingetje” van deze Helweek en de gewoontes… is dat je eigenlijk aan de mensen om je heen moet vragen hoe je bent om je eigen gewoontes en eigenschappen in kaart te brengen en dingen te kunnen veranderen, daar waar je dat dan nodig acht.

De eerste keer dat ik dat las, draaide mijn maag om. En ik ben bang dat, iedere keer als ik dat weer lees, hetzelfde zal gebeuren. En wel om het volgende. Gedurende jaren en jaren, heb ik me verborgen. Mijn gevoelens verborgen voor de buitenwereld. Mijn problemen voor de mensen in mijn omgeving. Ik stond altijd klaar voor iedereen, om te luisteren, te helpen, wat dan ook. Mijn eigen gevoelens en problemen weglachend.

En nu, op dit punt in mijn leven, heb ik denk ik gewoon even geen zin om te horen wat anderen van mij denken, of wat anderen vinden dat ik aan mezelf kan verbeteren. Lekker egoistisch of dom misschien, maar “so be it”. Ik ga even voor mezelf, en voor mezelf er uit halen wat ik kan, focussen op hetgeen ik wíl zijn en hoe ik me echt voel. Uiteindelijk is de helweek persoonlijk, je moet er zelf het beste van maken en zelf uitmaken wát je er precies mee wilt bereiken.

Mijn Doel met de Helweek

Wat ik nu vooral in mijn hoofd heb hangen, is het DOEL van deze Helweek. Het Doel voor MIJ. Wat wil ik er mee bereiken? Dat gezonde eten is dus nummer 1, direct gevolgd door veel en lekker bewegen.

Quote: Als je precies weet waar je voor gaat, is het gemakkelijker om jezelf te motiveren. Als je jezelf herinnert aan deze doelen, het liefst dagelijks, zul je elke dag de juiste keuzes maken. Juist om je doel te bereiken. De helweek is ook daarom een fantastische actie, omdat je zult ontdekken dat er meer in je schuilgaat dan je altijd dacht. — Schrijf je exacte doelen voor de week op. Het is belangrijk om de lat voor de helweek hoog te leggen.

Nou is me dat het afgelopen jaar al aardig gelukt en ben ik behoorlijk aan het sporten geslagen. Plus, ik heb er vreselijk veel lol in omdat ik weer vrijer kan bewegen en veel meer kan doen dan ik ooit had gedacht. Ik word enthousiast bij de woorden “spinningmarathon”, “lange afstandfietsen”, “duurtraining” en “jezelf pushen”, terwijl ik voorheen bijna niets deed.

Het grote focus punt echter is wel hóe ik al die uren sporten een vaste plek in mijn leven kan geven, maar toch ook genoeg kan werken en quality time met mijn relatie, vrienden en familie kan doorbrengen. Ik ben dus op zoek naar een goede balans. Oplossingen om alles te combineren.

Misschien zelfs wel mijn leven behoorlijk overhoop te halen om een beter geheel te creëren. Hoor ik daar iemand “midlife-crisis” roepen? Wel nee joh!

Volgens de Helweek moeten “De doelen het liefst inhouden dat je iets bijdraagt aan de samenleving of iets betekent voor de mensen die het minder goed hebben.” …. “je kwalificeren”…. “Wat zou je heel graag willlen over één, drie of vijf jaar? Schrijf dat op!”… “Wees ook precies als het gaat om het salaris dat je wilt verdienen, maar alleen als je dat belangrijk vindt of als het je kan motiveren.”

Tja… daar krijg ik dan toch heel even een flashback naar de hele “The Secret” movement en “The Law of Attraction” en even lopen er een paar rillingen over de rug. Maar toch is het misschien geen verkeerd idee, om inderdaad eens goed te gaan brainstormen en daadwerkelijk op papier te zetten wat ik belangrijk vind in mijn leven, waar ik gelukkig van word, wat ik precies wil bereiken en hoe ik daar denk te komen.

De eerste stappen zijn gezet … yikes!

foto

 

Een paar Helweek Quotes die mij aanspreken

Quote: Veel van mijn cliënten zijn vrouwen die last hebben van het zogenoemde “stoeremeidensyndroom”. Ze willen alles perfect doen en nemen geen genoegen met minder. Dat is niets anders dan een slechte gewoonte.

Dit is zeker iets waar ik mee vecht en sterker nog, ik weet dat het me gigantisch tegenhoudt. Als ik iets niet perfect kan doen, dan stel ik het uit (of af) en kom ik uiteindelijk onder tijdsdruk te staan omdat het toch echt moet gebeuren. Stressen dan, en iets waar ik aan moet werken.

Quote: Als je je midden in je carriére bevindt en doorhebt dat je dromen en doelen nooit werkelijkheid worden, ga je het anders aanpakken. Het kan vreselijk pijnlijk zijn als je inziet dat je je hele leven hebt gehoopt dat het goed met je zou gaan, en je merkt dat heel veel dingen helemaal niet vanzelf gaan. Dit kan zo pijnlijk zijn dat je gaat werken aan je effectiviteit, daadkracht en structuur.

En daar is de tijd nu zeker voor aangekomen!

 Quote: Doe iets waar je trots op bent en blij van wordt.

Het lijkt zo vreselijk simpel, dat ene zinnetje. Maar ik vraag me af hoeveel mensen dat inderdaad doen. Nog sterker, ik vraag me af hoe groot de impact op je leven is, als je het NIET doet. Als je dag in dag uit werk doet waar je geen voldoening uit haalt. Als je altijd maar weer dingen tegen je zin moet doen. Eigenlijk vraag ik het me niet af. Ik WEET wat het met je doet. Je wordt moe. Moedeloos. Triest. Afgestompt. Leeg.

“De Helweek kan de bezem grondig door je slechte gewoontes halen!” 

Kijk, en dáár fleur ik dan meteen weer van op. En met goede zin en hernieuwde energie, begin ik aan de tweede helft van het boek!