Snacktime!

Morgen staat er een leuke spinmarathon op de agenda van 4,5 uur. Volgens de “statistieken” zou ik in die tijd toch wel een kleine 2500-2800 calorieën kunnen verbranden.

Een geschikt moment dus om even na te denken over het maken van een pre/during/after snack die ik lekker makkelijk kan meenemen, zonder te grijpen naar de “normale go-to” snacks die men gebruikt om dit soort evenementen door te komen.

Ik heb namelijk effe geen behoefte aan gelletjes, Snelle Jelle´s en de zogenaamde sportrepen die boordevol suiker zitten.

Ja, ik weet het… “je lichaam heeft energie nodig om te kunnen presteren” en “suiker geeft je die energie”… maar aangezien ik normaal gezien 4,5 uur wel aan zou moeten kunnen zonder mezelf kapot te draaien, geloof ik dat het niet nodig is me helemaal vol te laden met troep.

Mijn voorwaarden:

  • Uiterst smakelijk
  • geen geraffineerde suiker
  • langzame koolhydraten
  • eiwitten

Tja… Toen kwam ik uiteindelijk toch uit op een soort van groente/ei combinatie waar ik mee aan het experimenteren ben gegaan. Laat ik wel voorop stellen dat deze “snack” niet echt calorie-arm zal zijn en dat ik gewoon een beetje aan het experimenteren ben. Het zal dan ook zeker niet het meest verantwoordelijke/bewuste/gezonde/uitgebalanceerde snackrecept zijn dat ik hier in deze nieuwe “rubriek” ga posten!

Men neme:

  • 450 gram spinazie
  • 150 gram fijngesnipperde uitjes
  • 175 gram fijngesnipperde champignons
  • 5 eitjes van de vrij loslopende kippetjes van de buren (280 gram)
  • 150 gram geraspte jong belegen 48+ kaas
  • wat olijfolie (ik had nog een sprayflesje staan en heb geteld, kwam op 5 gr uit)
  • knoflook, witte peper, wat zeezout en komijn

Om te beginnen laat je de spinazie in een hete pan slinken. Ik gebruik anti-aanbakpannen dus heb de spinazie gewoon meteen in de pan gedaan. Niet allemaal tegelijk trouwens want dat past natuurlijk niet… Even laten uitlekken in een vergiet en op naar de volgende stap.

IMG_5811Daarna de pan met wat olijfolie gesprayed en de uitjes wat laten aanfruiten zodat je wat zachter en mooi lichtbruin van kleur waren.

Zodra dat was gebeurd, de uitjes even bij de spinazie gedaan om de pan vrij te hebben voor de volgende stap, de champignons.

 

IMG_5814Weer de pan licht gesprayed mijn olijfolie en daar de champignons ingedaan om ze rustig te laten kleuren. Al roerend wat geperste knoflook erbij gedaan.

Zodra de champignons lekker bruin waren, de spinazie en uitjes terug in de pan gedaan om nog even alle smaken lekker warm door elkaar te mengen.

IMG_5815Daarna alles in een grote mengkom gedaan en de rest van de ingrediënten klaargezet (de kaas en eieren).

En natuurlijk even bakpapier in een bakblik gedaan, zodat het eindresultaat straks makkelijk uit het blik te halen is.

 

IMG_5819Zodra het groentenmengsel genoeg is afgekoeld, kun je de rest van de ingrediënten toevoegen en alles mengen. Op smaak brengen met wat witte peper, komijn en eventueel wat zout.

Ik neem aan dat ik nogal wat vochtverlies zal hebben morgen … en een beetje zout dan zal geen kwaad kunnen.

 

IMG_5821Zodra alles goed geroerd is, kan het mengsel in het bakblik de oven in. Ik heb de oven vast even voorverwarmd op 175 graden.

In eerste instantie de kookwekker op 20 minuten gezet en even gecheckt, maar het was nog niet gaar.

15 Minuten later voelde het redelijk gestold aan en zag het er lekker gebruind uit, dus besloten dat het “klaar” was.

IMG_5823Het enige dat nu nog rest, is mijn “sportsnack” af te laten koelen voordat ik het bakblik op zn kop zet, hopend dat er een soort van groenten/eieren/kaas cake/omelet uitkomt dat ik daarna makkelijk in plakjes kan verpakken.

 

Ah, en natuurlijk even gaan kijken wat deze ingrediënten samen aan calorieën, macro- en micronutriënten bevatten om porties te bereken en niet compleet mijn boekje te buiten gaan 😉

  • Calorieën: 1162
  • Vet:78 gram
  • Verzadigd vet: 38 gram
  • Eiwit: 88 gram
  • Koolhydraten: 15 gram
  • Vezels: 15 gram

Volgens het voedingscentrum een behoorlijk foute snack, teveel vet, te weinig koolhydraten, veel te veel eiwit en niet genoeg vezels…. tja da´s balen, volgende keer beter!

Fingers crossed, wie weet smaakt het net zo lekker als dat de keuken nu ruikt en ben ik morgen na het indoor cycling niet helemaal kapot 😛

Nu alleen nog even mn spulletjes klaarzetten en duimen dat mijn spinkleding niet al “te veel gekrompen is in de droger” (tja, je kan je excuus maar beter vast klaar hebben, niet waar?)

Het eindresultaat zijn trouwens 14 plakjes, dus per stuk 83 calorieën, 5,5 gram vet, 6,3 gram eiwit, 1 gram koolhydraten en 1 gram vezels.

IMG_5824

En nee, ik verwacht niet alle 14 stukken morgen op te eten.

Er zijn er namelijk nog maar 13 12 over, lekker!