Nu Aan Het Lezen: Syndroom X

IMG_5432Toen ik een aantal weken geleden een berichtje van een vriendin op Facebook zag, over hoe enthousiast ze was over dit boek, besloot ik het zelf ook te gaan lezen.

Nou moet ik zeggen, heel veel van de informatie in het boek komt me super bekend voor, omdat ik toch al wel een geruime tijd alles lees wat te maken heeft met dieten, afvallen en gezonder leven.

Syndroom X is geschreven door Jack Challem, Dr. Burton Berkson en Melissa Diana Smith en het is een compleet voedingsprogramma om insulineresistentie te voorkomen en/of te keren.

Het gaat uit van het principe dat voeding een enorme invloed heeft op de gezondheid, veel groter dan de meeste mensen vermoeden. En als consequentie van dat uitgangspunt is het ook de voeding die de basis vormt om Syndroom X te genezen.

Syndroom X, metabool syndroom, insulineresistentiesyndroom, stofwisselingssyndroom, het zijn allemaal benamingen die dezelfde ziekte aangeven.

Syndroom X kan worden gediagnosticeerd wanneer er twee of meer van de volgende aandoeningen tegelijk optreden:

  • Insulineresistentie en glucose-intolerantie

  • Overgewicht van het bovenlichaam

  • Afwijkende bloedvetten

  • Hypertensie (hoge bloeddruk)

Dat leek mij reden genoeg om door te blijven lezen….

Het boek praat in het begin vooral over hoe voeding je gezondheid beinvloedt, en hoe je door het veranderen van je voedingspatroon insulineresistentie kan keren. Het gaat in op insuline en glucose en hoe suikers en (geraffineerde) koolhydraten in direct verband staan met gezonde waarden.

Naast dat het teveel aan suiker en koolhydraten in voeding wordt behandeld, gaat het ook diep in op het tekort aan voedingsstoffen. Nou zou je natuurlijk zeggen dat als iemand overgewicht heeft, die persoon niets tekort komt qua “voeding”, maar het tegenovergestelde is vaak waar. Door verkeerd te eten, krijg je niet alleen teveel van dingen binnen die niet zo geweldig zijn voor je lijf, maar juist ook een tekort van die voedingsstoffen waar je wél behoefte aan hebt!

Het is dus een twee-werking van overschot en tekort, dat je een neerwaardse spiraal indrukt die er voor zorgt dat je lichaam steeds minder efficiënt is mbt voeding.

Ik kan me persoonlijk zeer goed vinden in de 9 principes van het “anti-X-voedingspatroon”:

  1. Vermijd geraffineerde koolhydraten, waaronder bloem, witte rijst en witte suiker en andere zoetstoffen.
  2. Eet voedingsmiddelen zo natuurlijk en vers mogelijk.
  3. Leg de nadruk op niet-zetmeelhoudende groenten als je belangrijkste bron van koolhydraten.
  4. Houd het eten van natuurlijke koolhydraatrijke voedingsmiddelen, afhankelijk van je gezondheid, matig of laag.
  5. Vermijd frisdranken, vruchtensappen, alcohol en andere sterk bewerkte dranken.
  6. Verwijder omega 6-rijke, plantaardige oliën uit je voeding en gebruik in plaats daarvan koudgeperste extra vierge olijfolie.
  7. Verrijk je voeding, wanneer je maar kunt, met omega 3-vetten.
  8. Blijf uit de buurt van transvetzuren die in gefrituurde voedingsmiddelen, margarines en voedingsmiddelen zitten die gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën bevatten.
  9. Eet bij iedere maaltijd en tussendoortje wat eiwitten.

Natuurlijk wordt er in het boek diep ingegaan op deze principes, met uitleg en hoe dit toe te passen in het dagelijkse leven, plus het geeft een duidelijk stappenplan hoe je in jouw situatie het Syndroom X kunt weren of keren.

Al met al zeker de moeite waard het boek te lezen, dingen op te pikken en toe te passen, als je al langere tijd problemen hebt met overgewicht.