Het Doel: 3 x Mont Ventoux

Bij het aanschaffen van mijn nieuwe fiets heb ik zeker mijn grote doel voor 2016 in gedachten gehouden… 3 keer de Mont Ventoux op.

Nadat ik afgelopen zomer met mijn grote mond had gezegd om 3 keer de Mont Ventoux op te willen in 2016, ben ik me gaan oriënteren.

En het eerste dat in me op kwam was,”Mir, je bent gestoord!”

Wat heb ik in hemelsnaam gezegd. Dat gaat me nooit lukken!

Ja… 3 keer de Mont Ventoux op in een dag is inderdaad gekkenwerk voor mij.

Nu, op dit moment.

Niet vreemd ook, als je in gedachten houdt dat je tot “Cinglé du Mont-Ventoux” wordt benoemd als dit lukt.

De Gek van de Mont Ventoux

Ik moet dus de komende wintermaanden de tijd maken om hier volop voor te gaan. Af te vallen. Niet alleen te leren klimmen, maar vooral ook te kúnnen klimmen. Duurtrainingen doen zoals me verteld is door de mannen van TLJ. Schema´s gaan volgen en deze uitdaging super serieus nemen.

En oh ja, afvallen dus, want iedere kilo minder omhoog hoeven te slepen is pure winst.

Mijn eerste stap was het zoeken naar goede trainingsschema´s.

Want ik ben vastberaden door te fietsen deze winter. Of dat nu buiten op race of MTB is, of binnen op de Tacx of spinfiets.

En krachttraining.

En had ik al gezegd afvallen?

En dan lees je eigenlijk overal dat de winter de tijd is van rust pakken.

En… en … en …. oh… Ik moet een planning hebben en al snel dringt het tot me door:

Voor deze uitdaging heb ik hulp nodig!

Na al die tijd op eigen kracht te hebben gedraaid, heb ik iets of iemand nodig om op het juiste pad te blijven. Iemand die weet wat mijn uitdaging inhoudt en nog belangrijker, weet hoe ik daar kan komen.

Zonder begeleiding, zonder trainer, zonder vereniging of wat dan ook, met alleen wat boeken, internet en wat wilskracht, lijkt het me namelijk een enorme opgave.

Maar internet is geweldig. Via Facebook kwam ik in contact met de eigenaar van een website over wielrentraining (hoe kan het ook anders). Berichtje gestuurd om wat informatie te verkrijgen hoe aan de slag te gaan, want dat was me niet helemaal duidelijk.

Al snel kreeg ik een berichtje terug.

De KNWU trainer in kwestie zei met respect mijn blog (!) gelezen te hebben en wilde me graag helpen.

Wow!

Van het één is het ander gekomen en binnenkort krijg ik dus begeleiding om mijn doelen te kunnen halen.

Deels via een online systeem waar ik al mijn trainingen bij moet houden en waar op die basis verdere training worden voorgeschreven. Deels via een maandelijkse persoonlijke evaluatie, feedback om te weten of ik op het juiste pad zit.

En een persoonlijke training om te zorgen dat alles goed op elkaar wordt afgestemd.

Tijdens het invullen van het intake formulier om een idee te krijgen waar ik nu sta voel ik me oerstom.

Het voelt alsof ik al deze tijd op de fiets heb lopen aanrommelen, gewoon opstappen en wegtrappen is nu niet meer genoeg.

Zalig gewoon dat rondrijden op de fiets, maar ik wil meer. Effectiviteit van training is trouwens een van de kwartjes die gevallen is afgelopen weekend, naast dat ik dit echt héél graag wil.

 “Wat wil ik bereiken, wat is mijn doel?”

Vorig jaar januari is dat het redden van mijn leven geweest. Het omzetten van die knop, afvallen en fitter worden. Weer trappen kunnen lopen. Mijn wereld groter maken. In een vliegtuigstoel gaan zitten zonder het hele vliegtuig uit elkaar te trekken als ik weer ging staan. En een heleboel dikke mensen problemen van me af schudden.

Maar dat doel is nu niet meer concreet genoeg. Het is niet volledig. Het is niet tastbaar.

Ja, ik ben veel afgevallen.

Ja ik ben veel fitter geworden. Ik kan een 165 kilometer rit rijden zonder echt kapot te gaan. Zit veel meer op de fiets dan vroeger. Hou er nu zelfs van om te bewegen.

Gaanderweg is mijn begindoel echter op de achtergrond geraakt. Als ik heel eerlijk ben, is het een hele tijd “wel goed zo” geweest. Want ik voelde me immers stukken beter.

Maar om nou te zeggen dat ik echt een goede conditie heb, niet dus!

Ik heb nog steeds moeite zodra het steiler wordt dan 9-10 procent en ben wat dat betreft nog lang niet waar ik wil zijn. Mijn BMI is verre van gezond en mijn vetpercentage nog steeds mijlen te hoog.

Dus nu is het tijd om mijn focus te verleggen en concretere doelen te zetten.

Drie keer de Mont-Ventoux in 2016

Volgens de wielrentrainer die me gaat begeleiden is een trainingsperiode van 9 maanden een goede planning. Na uiterlijk 6 maanden basistraining kijken we of en zo ja hoe dat doel bereikt gaat worden.

26 Weken om op een gezond BMI/vetpercentage te komen. Gezond voor een “normale” vrouw van mijn leeftijd. En dat moet gebeuren. Alle meuk eruit. Geen alcohol. Eten om optimaal te functioneren in plaats van vol stoppen omdat het allemaal voorhanden is.

In feite hetzelfde als waar ik in januari 2014 mee ben begonnen, maar nu met een veel concreter en tastbaar doel.

26 Weken om een dusdanige conditie op te bouwen dat ik die Mont Ventoux 3 keer omhoog kan fietsen.

Volgens de website is het “een uitdaging die elke normaal getrainde fietser zonder overmatige vermoeidheid met succes zou kunnen aangaan.”

Dus daar ga ik voor. Zorgen dat ik zonder overmatige vermoeidheid deze uitdaging met succes kan afsluiten.

26 Weken om beter te leren fietsen. Betere bochten techniek, met meer vertrouwen afdalen om ongelukken te voorkomen. Dat lijkt me ook wel een belangrijk dingetje namelijk. Beter leren klimmen. Want hoe gek het ook mag klinken uit de mond van een “hijgende stoomtrein”, op een of andere manier is het toch wel kicken, dat klimmen.

Cinglé du Mont Ventoux, wat houdt het precies in:

  • 137 km en 4400 hoogtemeters
  • Klimmen en afdalen, per fiets, op 1 dag (tussen 0 en 24 uur) via de drie geasfalteerde hoofdwegen.
  • De volgorde van de routes naar keuze van de deelnemer (en nog nader te bedenken)
  • Inschrijven kan het hele jaar door, tenminste 8 dagen vóór de poging (20 dagen tijdens de vakantieperiodes). Hierdoor verkrijg je het routekaartje dat voorzien moet worden van de stempels en het kaderplaatje voor op de fiets.
  • En als het lukt, mag je een leuk shirtje kopen.

CinglesOfficielDos

 

En om een idee te krijgen van de Mont Ventoux:

Waarom nou juist dit doel?

Ik wil dus gewoon een gestempelde kaart en medaille. Leuk om op te hangen op kantoor in ons nieuwe huis. En aangezien ik ben begonnen met het verzamelen van grappige shirtjes, leek dit officieël shirtje me ook wel wat. Past namelijk mooi bij mijn rood-wit-zwarte Cube. (en zeker ook bij de Bulls!)

Maar alle gekheid op een Cinglé-stokje: Het gaat mij natuurlijk vooral om de conditie, kracht en het uithoudingsvermogen die nodig zijn om dit doel te halen.

Het traject er naar toe. Leren gefocust te trainen. Doelen in stappen verdelen en iedere stap doorlopen zonder de focus op het einddoel te verliezen.

Werken aan mijn basis duurvermogen. Werken aan mijn gewicht. Sterker worden. Fitter.

Mezelf laten zien dat ik nog veel meer kan dan ik nu denk. Want als ik dít voor elkaar krijg, dan weet ik dat er nog zoveel méér mogelijk is.

Een concreet doel zetten ver buiten mijn comfortzone en daar gestructureerd naar toe werken.

Want als ik heel eerlijk ben en terug kijk, waren mijn doelen toch wel behoorlijk binnen mijn bereik. Ze waren niet uitdagend genoeg. En zeker niet concreet genoeg.

Mijn 2016 doel is dat wel:

137 km, 3 lange beklimmingen een dikke 20 kilometer per stuk, 4400 hoogtemeters

Wat denken jullie… gekkenwerk?