Helweek, Doorduwen En Buiten Je Comfortzone Gaan

Als je mijn verhaal een beetje gevolgd hebt van het afgelopen jaar, dan is het je vast opgevallen dat ik eindelijk de kracht heb gevonden de knop om te zetten. Het jaar 2014 staat voor mij vooral in het teken van verandering. Sommigen zullen het misschien midlifecrisis noemen, ik geloof vooral dat ik eindelijk mezelf op nummer 1 heb (durven) plaatsen.

Het zat zijn geleefd te worden of door het leven te gaan zonder écht te leven. Want zo voelde het. Nee natuurlijk mag ik niet klagen, maar ik voelde dat er zoveel meer in zat, dat ik zoveel meer uit het leven kon halen. En dat NIET doen, dat zou pas zonde zijn.

Bucketlist

Dus de eerste ommedraai is gemaakt. De eerste stappen zijn gezet, de eerste kilo´s zijn weg gevlogen alsof het niets was. En daar voor in de plaats zijn zoveel vreugdemomenten gekomen, dat ik af en toe gewoon met tranen van ontroering rondfiets of spin. En dat gevoel, van intense vreugde, genot en ontroering, wil ik vasthouden, voelen voor altijd en als het kan, delen met zoveel mogelijk mensen.

In mijn hoofd borrelen allerlei plannen. Dingen die ik nog wil gaan doen komen nu op mijn bucketlist, zodat ik weet dat ik ze ga doen. En iedere keer komen er meer doelen bij, de ene nog gekker en groter dan de andere. Omdat ik weet van mezelf dat ik het kán. Met de juiste training kan ik mijn lichaam verder pushen dan ik ooit had gedacht en nog genieten van het proces ook.

Maar met het verstrijken van de tijd wordt het ook steeds duidelijker dat ik structurele veranderingen in mijn leven door moet gaan voeren, vooral qua werk. Het werk dat ik deed heeft me beetje bij beetje mentaal uitgeput en de hele dag stilzitten heeft me lichamelijk niet geholpen. Dus daar moet verandering in komen. Want ik wil nooit meer terug naar hoe ik was voor 2014. En ik moet er alles aan doen om teruggang te voorkomen.

Living the Dream

Gisteravond ben ik naar een workshop gegaan, “Living the Dream”, gegeven door Eric Mijnster (feel-good fietser en blogger van Gespleten Asfalt). En op een of andere manier leek het of ik zat te luisteren naar hoe ik me zelf al maanden voel. Misschien had ik gehoopt op een duidelijker antwoord op mijn innerlijke vraag “hoe en wat”, maar het is zeker een bevestiging geweest voor mezelf.

Ik zit op het juiste pad.

10626634_717470048308622_2233557450232181587_nHelweek

En ik ben begonnen aan het lezen van “Helweek” van Erik Bertrand Larssen. Vorige week bij editie.nl zag ik een stukje voorbij komen en op een of andere manier leek me dat precies op het lijf geschreven.

Een week lang het beste uit jezelf halen, focussen, uit je comfortzone gaan, structureel te werk gaan, dingen op een rij zetten en alle losse touwtjes vastknopen. Kortom, een week afzien om je leven te verbeteren.

Nou kreeg ik een heel lieve reactie op Facebook toen ik over de Helweek begon, dat ik dit jaar al had laten zien dat ik in staat ben mijn leven drastisch te veranderen en dus die Helweek niet nodig had. Maar toch. Ik ben gaan houden van dat doorzetten en pushen, dat testen, het uit je comfortzone gaan om daar van te leren.

En er zijn nog genoeg dingen waar ik niet tevreden mee ben, genoeg dingen die ik wil leren en wil veranderen. En de Helweek lijkt me een geweldig moment om daar wat aan te doen.

Juist ook omdat dit het moment is om de focus te gaan leggen op structurele veranderingen voor de lange termijn. Hoe kan ik mijn leven inrichten om mijn nieuwe levensstijl door te zetten. En het buiten mijn comfortzone stappen, dat voelt goed.

Ik gaf al eerder aan dat mijn huidige werksituatie niet echt samengaat met de levensstijl die ik nu voor ogen heb. Hopelijk kom ik een stapje verder als ik voor één week uit mijn comfortzone stap. Maar ook het structurele sporten moet een vaste plaats hebben en houden. En dat kost planning die ik hoop te kunnen verbeteren gedurende de Helweek.

Eigenlijk had ik gehoopt het boek uit te lezen en meteen maandag 20 oktober de eerste dag van de helweek te gaan maken, maar ik geloof dat ik me beter moet gaan voorbereiden. Dus, deze week staat in het teken van lezen en aantekeningen maken. Dan nog 2 weekjes voorbereiding, om er op maandag 3 november compleet voor te gaan.

Terwijl ik dit schrijf moet ik ineens terug denken aan December 2013. Die periode heb ik ook gepakt om 2014 compleet de knop om te zetten, met groot succes. En al sta ik nu te trappelen om inderdaad met die Helweek te beginnen, weet ik dat succes afhangt van voorbereiding.

Alvast even de gouden regeltjes van de Helweek:
Start maandagochtend (3 november dus) en stop zondagavond (9 november)
Sta elke ochtend om 5.00 uur op (ruim een uur eerder dan normaal)
Ga elke avond om 22.00 uur naar bed (dat gaat lastig worden, ik spin ´s avonds en zit erna nog lang te hypen op de bank!)
Werk extreem hard, wees gefocust en plichtsgetrouw (kijk, dát heb ik nodig, dat is er nogal bij in geschoten)
Ben bewust van jouw modus en focus (gaat een hele opgave worden)
Ga weloverwogen om met verschillende rollen (nog geen idee wat daar mee bedoeld word)
Ben de hele week positief en handel oplossingsgericht (klinkt goed)
Ben daadkrachtig en proactief (dat mist nogal eens)
Neem kwalitatieve rust (hopelijk…)
Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk (lijkt me leuk, zeker nu ik een nieuw lijf heb)
Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten (alle…? )
Gebruik geen social media onder werktijd (….dit gaat moeilijk zijn, maar is veel tijd te winnen)
Beperk gesprekken met collega’s tot een minimum (ik werk alleen dus dat moet lukken)
Sport minstens één keer per dag (yippie! met nadruk op minstens!)
Eet de hele week gezond (super belangrijk, en gaat de laatste tijd nogal eens fout!)
Laat de tv uit ( :O )
Sla één hele nacht over ( :O :O )

Als ik rondlees en de verhalen van andere mensen lees die zelf bezig zijn met de Helweek, kan ik alleen maar denken, kom maar op!