Groene Sap-Soep-Salade Dag

Sinds een weekje hebben we een proef abo op Netflix. En al zijn de series en filmpjes reuze leuk, mijn interesse werd gevangen door een documentaire, die (natuurlijk, hoe kan het ook anders) gaat over eten en gezondheid.

Een documentaire over sapjes en sapkuren  en over hoe je met verse groentes en fruit je leven een stuk gezonder kan maken. Niets nieuws natuurlijk en heel eerlijk gezegd had ik de docu al een hele tijd terug gezien. En me in zitten lezen. En nog meer informatie zoekende over het hele sapgebeuren, kwam ik verschillende “goeroe´s” tegen.

Ik dacht terug aan de tijd (hoor mij eens oud en wijs klinken) dat ik mega veel was afgevallen door vooral heel veel groente te eten. Enorme salades vooral. En zelfgemaakte soep. Eten dat barstensvol met voedingsstoffen zat.

En eindelijk, na maanden in een sleurige depri-bui te hebben gezeten… begon het weer te kriebelen… “What if…”

Wat nou als ik dat boodschappen karretje gewoon vol laad met allerlei groente en gewoon weer eens aan de slag ga? Wat, als ik dat gewoon weer eens actief ga delen zoals ik helemaal in het begin ook deed?

Vorige week al wel weer een beetje “begonnen” met alle meuk eruit gooien, of zoals ik het noem, de “snelle toegevoegde suikers” weren. In die op het oog kleine aanpassing, zit voor mij namelijk een wereld van verschil.

Het betekent namelijk dat ik al mijn eten zelf klaar maak, gebruik makend van basis producten. Vlees. Vis. Kip. Eieren. Boter. Olijfolie. Verse groente. Vers fruit. Bonen. Kruiden.

Producten die overwegend maar uit 1 ingrediënt bestaan. Consequent de zooi uit de weg gaan, om mijn snaai-verslaving te doorbreken. Cold-Turkey. En als ik dan “zondig” … dan is het met feta kaas. Of Griekse yoghurt van de Aldi want die is mega lekker. Of een bouillonblokje (tja, je kan niet 100% perfect zijn zeg ik maar 😛 )

Maar goed, dat was vorige week, vandaag is vandaag.

En vandaag is mijn  Groene Sap-Soep-Salade Dag.

Niet om een speciale reden ofzo, maar omdat het toevallig zo uit kwam. Het sapje dat ik vanochtend stond te sappen was namelijk groen en de soep die ik maakte ook. En de salade die ik voor vanavond ga klaarmaken, tja die kan ik dan ook net zo goed gewoon groen maken.

Nog even, vóór ik de recepten geef… 

Ja… ik eet (bijna) alleen maar groente en fruit vandaag. Een hele lading vol. Zal me niets verbazen als ik dik boven de kilo aan verse groente en fruit ga komen.

Gewoon. Omdat ik daar zin in heb. Omdat ik zin heb me vol te stoppen met vitamines en mineralen zonder (al te veel) meuk. Omdat mijn hoofd en mijn lijf er om schreeuwt. En omdat het mooie plaatjes oplevert.

Zonder verder na te denken over calorieën. Zonder na te denken of het niet te “extreem is” (want dat schijnt een dingetje te zijn, je zou “balans” moeten hebben.)

Zonder van te voren te gaan  kijken of ik wel of niet de juiste verhouding macro´s (koolhydraten-eiwitten-vetten) binnen krijg, want dat is op dit moment gewoon even niet mijn doel.

Ik geloof namelijk niet dat dit veel ongezonder is dan mezelf volstoppen met pakken koek/chips/chocolade/meuk en dat laatste, dat is toch wel echt het patroon dat ik wil doorbreken!

En ja, ik zou gewoon netjes niet kunnen snoepen. Gewoon kunnen zeggen, “nou Mir, laat die koeken nou maar gewoon staan!”

Ik weet namelijk zelf ook wel dat het niet gezond is. Dat je beter niet een heel pak chips leeg eet of je mond volstopt met koeken. Maar dat werkt gewoon helaas even niet zo bij mij. Dus dan moet ik gewoon “extreem” geheel-onthouder worden even en IK weet dat voor MIJ de BESTE manier is, om gewoon veel groente te eten.

Recept van het Ultra Speciale Groene-Sap-Soep-Salade-Dag Sapje

Men neme een halve venkel, 3 stelen bleekselderij, 1 golden delicious appel en een groot stuk komkommer. Wassen etc, en dan door de sapcentrifuge, klaar! Super simpel, jammer dat ik niet toevallig nog wat gember had kunnen vinden gisteren met het boodschappen doen, want anders had dat er ook doorheen gegaan.

Heerlijk verfrissend sapje en zelfs als je de groentes apart niet zo geweldig vindt, toch een heerlijke combi!

12790937_948440271878264_1789749617717092666_n12814764_948440371878254_8361546431663528748_n

 

Recept van het Ultra Speciale Groene-Sap-Soep-Salade-Dag Soepje ofwel de 1-Kilo-Groene-Groente-Soep

Ingrediënten:

  • 1 courgette (350 gram)
  • 1 ui (140 gram)
  • 1 broccoli (400 gram)
  • diepvries erwten (110 gram)
  • 1 bolletje knoflook
  • 1 bouillonblokje (je kan echt extreem doen en dit niet toevoegen)
  • zwarte peper
  • 1,5 liter water

Even alle groente wassen en in stukjes snijden. Voor de keukenleken… de erwten kun je straks gewoon zo toevoegen, die hoeven niet gesneden te worden ;-). In een anti-aanbaklaag braadpan de ui, knoflook en courgette toevoegen en aanbakken.

Ik zelf heb geen vet gebruikt vanwege de anti-aanbaklaag, maar je kan natuurlijk wat olijfolie gebruiken.

Als de groente lekker gekleurd is, de erwten en gesneden broccoli toevoegen en even doorbakken (minuutje of 5) voor je er 1,5 liter water bij gooit en het bouillon blokje, om het daarna 30 minuten zachtjes door te laten sudderen.

Na 30 minuten (of eerder, als je vindt dat alles gaar genoeg is) even wat zwarte peper toevoegen en de gekookte groenten in bouillon pureren met de staafmixer.

Als je niet erg handig bent, misschien verstandig even de soep wat af te laten koelen 😉

En voila, klaar is de 1 Kilo-Groene-Groente-Soep!

12803049_948440305211594_7538832821743932648_n 1779188_948440325211592_4732653671952760746_n

Lekker warm en vullend, gewoon lekker als kop soep tussendoor, of bij je avond-eten. Of, als je een beetje maffe-groene-dag hebt zoals ik, gewoon als tussendoortje-lunch-tussendoortje-snack en voorgerecht bij de hoofdmaaltijd:

Recept van de Ultra Speciale Groene-Sap-Soep-Salade-Dag Salade

Ingrediënten:

  • verse gewassen en gesneden spinazie (200 gram)
  • komkommer (410 gram)
  • halve avocado (65 gram voor de gezonde vetten)
  • citroensap voor de frisse bite
  • halve venkel (120 gram)
  • pompoenpitjes (15 gram)
  • wat balsamico azijn
  • and last but not least… 100 gram feta blokjes (…) want die lag nog in de koelkast en ach ja… dan maar niet “extreem” 😉

Even alles wassen, chop-chop en door elkaar husselen maar… Smakelijk!

IMG_3977 IMG_3978

Voor de statistici, zeikerds of gewoon super-geinteresseerden onder ons (wees gerust, ik val zelf zowel in groep 1 als groep 3), heb ik het toch even allemaal snel in de website van het voedingscentrum gezet. Om te kijken hoe dit voedingspatroon van vandaag het doet volgens hun voedingsadviezen.

Hier is het overzicht in .pdf vorm.

Volgens het voedingscentrum zit er in de 3 bovenstaande recepten een totaal van 1140 calorieën. Bijna 67 gram eiwit (wat mij betreft veel te weinig), 91 gram koolhydraten (dus zeker geen koolhydraten-arm dieet, zelfs zonder brood, rijst, pasta, aardappelen) en veel te veel vet .

Verder zit er een mega-hoeveelheid vitamines en mineralen in, logisch als je ziet dat het totaal aan groenten en fruit op dik 2 kilo is uitgekomen. Dat geeft maar weer eens aan hoe veel je eigenlijk kan eten zonder teveel calorieën binnen te krijgen.

Wie weet binnenkort een extreem rood dagje… als jullie daar in geinteresseerd zijn natuurlijk!