Het SMART Principe is leuk, maar waarom zou je jezelf zo beperken?

http___www.pixteller.com_pdata_t_l-209873Sinds ik mijn doel voor 2016 bekend heb gemaakt, heb ik allerlei reacties gekregen.

En het valt me op hoe verschillend die allemaal zijn.

Ze komen van allerlei kanten. Van mensen die me eigenlijk niet kennen, van vluchtige kennissen maar ook van mensen die weten wie ik ben en waar ik vandaan kom.

Ze variëren van “Jij kan dat!”, naar “Zou je dat wel doen?”, “Redelijk gewaagd”, “Beter een kleiner doel nemen” tot “Je bent hardstikke gek!”, “Dat doel is te extreem, je kan beter een realistischer doel stellen.” of “Dat gaat een grote teleurstelling zijn als het niet lukt.”

Een ronduit “Dat ga jij niet halen!” heb ik echter nog niet gehoord, dus als iemand dat heeft gedacht, hier beneden (bij de commentaren) hoor ik graag van je!  😉

Als je gaat opzoeken hoe je doelen maakt, kom je al snel het SMART principe tegen. In eerste instantie dacht ik, ja! Dat klinkt goed zeg. Duidelijk. Goed in te vullen. Tot ik mijn eigen doel ging invullen en erachter kwam dat mijn 3 keer de Mont Ventoux op misschien toch niet zo realistisch zou zijn.

Grote kans op teleurstelling als ik het niet zou halen. Hoe ver wil ik er voor gaan? En, wat als ik op die Reus sta en halverwege al denk, fok it?! Waarom zou ik hier in hemelsnaam omhoog willen?

De toetsing via het SMART Principe:

  • Specifiek – Is de doelstelling eenduidig? Drie keer de Mont Ventoux omhoog op 1 dag is zeker specifiek. Trouwens ook belachelijk. Net gekeken, er zijn maar 127 vrouwelijke Nederlandse Cinglés tegenover een paar duizen mannen.
  • Meetbaar – Hoe is het doel bereikt? Lid van de Cinglé de Ventoux.
  • Acceptabel – Is het doel inpasbaar binnen mijn leven? Ja, als ik vroeger opsta, en vaker in kou/donker en regen fiets.
  • Realistisch – Is het doel haalbaar? Dat weet ik eigenlijk niet op dit moment, ik denk het wel.
  • Tijdsgebonden – Wanneer moet het doel bereikt zijn? In het 2016 “Ventoux-seizoen”.

Volgens het SMART principe zou ik waarschijnlijk beter gewoon voor 1 keer de Ventoux kiezen. Of misschien gewoon een lange heuvelrit in eigen land.

Natuurlijk begrijp ik dat het hele idee op zich vrij extreem is.

Ik heb, afgezien van een paar keer de Trois Croix van 6 km en wat rondrijden in Limburg, nagenoeg geen klimervaring. Ik heb ook zeker géén klimgewicht. En als ik rondlees en wat video´s bekijk van de Ventoux, tja, dan ben ik realistisch genoeg om te weten dat het waanzinnig zwaar gaat worden.

Niet alleen die klim zelf, maar zeker de weg er naar toe. Zo gericht me ergens op voorbereiden, dat heb ik eigenlijk in 42 jaar nooit gedaan.

Maar wat nou als je doelen op een andere manier gaat bekijken, via een soort van verbeterde versie van het SMART principe?

Omdat er een klein stemmetje diep in je blijft schreeuwen dat er veel meer in zit dan dat je nu doet? Omdat je hart sneller gaat kloppen bij de gedachte tot het naadje te gaan en je iedere vezel in je lichaam wilt voelen? Of omdat je de kick hebt gevoeld van een klein heuveltje en je nu gewoon écht veel verder wilt?

De Verbeterde Versie van het SMART Principe

Stretch

Het is onmogelijk om te weten tot waar je toe in staat bent, tenzij je voor uitdagingen kiest waarvan je zelf denkt dat ze totaal buiten je bereik liggen. Velen van ons onderschatten het onvoorstelbare potentieel dat we kunnen bereiken en nemen dus maar genoegen met minder.

De meeste doelen die we zetten liggen binnen onze comfortzone en zijn te bereikbaar, te veilig. Want oh wee als je doelen niet zal gaan halen, dan is alles voor niets geweest endie teleurstelling zal je alleen maar verder terug zetten…. /sarcasm off.

Op het moment echter dat je een doel ver buiten je bereik zet, zul je een heel nieuw scala aan mogelijkheden aanboren. Dingen doen waarvan je waarschijnlijk nooit hebt durven dromen.

En precies daar ligt juist een grote schat aan potentiëel die vaak onaangebroken blijft.

“What we think determines what happens to us, so if we want to change our lives, we need to stretch our minds.” – Wayne Dyer

Magnifiek

De kans dat iemand vasthoudt aan zijn doel wordt grotendeels bepaald door de wijze waarop dat doel is gedefinieerd. Je doel moet je intrinsiek motiveren om die extra inspanning te leveren en het te halen.

Je doel moet je inspireren en het beste in je boven halen, terwijl het in lijn ligt met je eigen visie van jezelf. Het moet voor jezelf een magnifiek en groots doel zijn dus. Iets waar je helemaal vol van bent.

Als je alleen een doel stelt om anderen te imponeren, zonder dat je het zelf écht graag wilt bereiken, dan zal zo´n doel uiteindelijk niet brengen waar je op hoopt.

Actiegericht

De grote reden dat de meeste mensen falen in het bereiken van hun doelen is niet vanwege hun onvermogen doelen te stellen, maar hun onvermogen om massale actie te ondernemen.

Het zinnetje “Goals without Actions are just Dreams” zal je misschien bekend in de oren klinken. Je bereikt je doelen door een massaal actieplan op te zetten en er niet alleen over te praten. De stappen die je dan zet, zijn de echte maatstaven die aangeven wie je bent, waar je staat en waar je in gelooft.

Met andere woorden, je moet niet alleen een massaal actieplan opzetten, maar je moet er vol voor gaan. En gelukkig krijg ik daar binnenkort ervaren hulp bij, volgende week gaat het beginnen!

Reflecteren

Reflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om de huidige situatie te evalueren. Onderweg naar je doel is het belangrijk dat je af en toe een moment neemt om je vorderingen te bekijken.

Toets wat wel en niet werkt en pas je actieplan aan daar waar nodig.

De reden hiervoor is omdat je door de tijd heen verandert en het bijna onmogelijk is om alles van te voren correct in te schatten. Je moet dus zorgen dat je flexibel blijft, zodat je zowel van het proces als het bereiken van je einddoel kan genieten.

Als je er voor zorgt dat je periodiek reflecteert, kan je zien wat je moet veranderen en welke actie je moet ondernemen om je doel te bereiken. Als je te laat actie onderneemt, zul je merken dat de motivatie je doel te bereiken steeds lager gaat liggen.

In mijn geval zal er een maandelijkse evaluatie zijn en hopelijk een deelname aan de Amstel Gold toerrit in april om te kijken waar ik sta.

Transformeren

Zorg ervoor dat de doelen die je zet, je transformeren in een beter persoon. De doelen die je stelt zullen namelijk uiteindelijk bepalen hoe je naar het leven kijkt. De uitkomst is een weerspiegeling van je innerlijk. Iedere actie, ieder doel transformeert je. Zorg er dus voor dat je een betere, sterkere en wijzere versie wordt van je huidige zelf.

Stretch-Magnifiek-Actiegericht-Reflecteren-Transformeren

De fiets is mijn “Zen”, mijn Transformatie

  • Ik wil leren hóe me voor te bereiden op dit soort uitdagingen.
  • Ik wil leren hóe ik moet trainen.
  • Het proces in stappen breken.
  • Ik wil op zoek naar wát ik kan.
  • Duurvermogen.
  • Gedegen basisconditie.
  • Leren van een trainer met veel ervaring.
  • Beter worden op de fiets.
  • Mezelf pushen, fysiek maar zeker ook mentaal.
  • Ritme, regelmaat, doorzettingsvermogen.
  • Sterker worden, zo sterk dat ik die berg op kom.
  • Lichter worden zodat ik die berg op kom.
  • Voor mezelf laten zien dat alles mogelijk is.
  • Ik wíl dit kunnen. Meemaken. Beleven.
  • Mezelf tegenkomen en tóch doorzetten.

Het hele leer en groeiproces is dus het grote doel, de Transformatie naar een betere versie van mezelf.

En daar heb ik een echte uitdaging voor nodig, eentje die op dit moment ver buiten mijn bereik ligt. Eentje die getoetst is aan het verbeterde SMART principe en daar zeker door de keuring komt.