Afvalplateaus en Meer Stomme Excuses om Niet Af te Hoeven Vallen

Ongeveer een half jaar geleden schreef ik het volgende in Weer Weten Waarom Ik Het Doe:

Minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt mag dan wel de sleutel zijn tot gewichtsverlies, de échte sleutel zit hem in het voorkomen dát je die calorieën zomaar binnenschept.

Ik ben namelijk nog lang niet op het punt waar ik mezelf kan permitteren “af en toe” van mijn gezonde gewoontes af te stappen.

Als ik dat doe ga ik namelijk zo over de schreef en sla dan zo vreselijk door dat ik veel te makkelijk terugval in mijn oude gewoontes. (Dat moeten toegeven is trouwens een behoorlijke stap.)

Gelukkig dat ik zo aan het sporten ben gegaan en me daar doelen heb gesteld dat de schade redelijk beperkt wordt.

Maar het blijft destructief gedrag waar ik doorheen moet werken en onder controle moet krijgen, wil ik ooit echt een voor mij gezond gewicht halen.

 

tumblr_lux0c6cqxl1r46zwbo1_500Grappig dat ik dan toch gewoon nog een half jaar bezig ben geweest om écht iets te doen met die gedachten. Om écht actie te ondernemen en verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen destructieve gedrag.

Met als gevolg dat ik nu veel minder ben afgevallen dan ik me had voorgenomen, als is het veel meer dan me ooit is gelukt. Maar… ik heb er wel iets van geleerd.

Ten eerste hoe belangrijk sport en beweging is voor me.

En dan heb ik het niet over een uurtje of twee per week, maar over een dagelijkse portie beweging. Structurele beweging die ik in mijn levensstijl heb verwerkt. Die dagelijkse sport heeft er voor gezorgd dat ik in ieder geval mijn doelen in oog bleef houden, zelfs wanneer ik het liefst de handdoek in de ring had gegooid en mijn winkelwagentje vol met allerhande troep.

Ten tweede: dat afvalplateaus niets meer en minder zijn dan een mooie benaming voor “niet doen wat je moet doen“. Of nog simpeler gezegd “veel meer eten dan je verbruikt“.

Jezelf voor de gek houden met mooie benamingen en excuses brengt je niet waar je zo graag wilt zijn.

Doordat we het “afvalplateaus” noemen, is het bijna net alsof we er eigenlijk zelf niets aan kunnen doen. Want het zou “normaal” zijn tijdens het afvalproces, dat je zo nu en dan stilstaat.

En dat is jammer, want het ontbreken van zelfverantwoording en het maken van dit soort excuses, kan het afvalproces behoorlijk in gevaar brengen. Zelfs tot het punt dat je het niet meer ziet zitten. Mission aborted.

 

Een afvalplateau bestaat dus gewoon helemaal niet en ik stel voor dat hele woord gewoon te schrappen.

 

Je eet gewoon teveel calorieën.

En/of je beweegt gewoon te weinig.

 

Verklaringen die de zogenaamde afvalplateaus rechtvaardigen zijn in mijn ogen niets meer en niets minder dan excuses om geen verantwoordelijkheid te nemen. Want als er een rechtvaardiging is, “kan je er toch niets aan doen dat je niet afvalt”….

“Spieren wegen zwaarder dan vet

Als je krachttraining doet kom je ook spiermassa aan. Jazeker. Dat kan inderdaad gebeuren. Maar ik geloof toch echt niet dat ik er zomaar een kilo of 5 spieren erbij krijg, en dat je daardoor compleet stilstaat, nope. Oh en by the way… 1 kilo spieren weegt net zoveel als een kilo vet hoor, maar het heeft gewoon minder volume!

“Spieren verbranden meer energie dan vet”

Hier ga ik eens wat meer over lezen, maar tot nu toe is het verschil per dag dusdanig klein, dat ik niet geloof dat het een zogenaamd “afvalplateau” doet ontstaan. Je kan niet ineens een extra maaltijd nemen omdat je meer spiermassa hebt gekregen! Plus… als je begint te trainen zul je hoogstwaarschijnlijk ook vet verliezen, dus totaal gewicht, dus minder calorieën nodig hebben om dezelfde oefeningen te doen… toch?

“Afvallen is moeilijker naarmate je dichter bij je doelgewicht komt”

Tja, het is maar waar je in gelooft. Geloof je inderdaad dat het dan moeilijker is, dan geef je jezelf een vrijbriefje om geen actie te ondernemen en je voedingspatroon/sportmomenten aan te pakken en veranderen. Mijn kijk: zolang je het verschil tussen de calorieën die je eet en de calorieën die je verbrandt gelijk houdt, zou je toch echt op gelijke voet door moeten gaan. Je moet alleen wel continue weten hoeveel calorieën je echt eet EN hoeveel calorieën je daadwerkelijk verbrandt.

“Meer eetmomenten per dag laten je sneller afvallen”

In mijn ogen is dit gewoon gelul. Nogmaals: het totaalverschil tussen calorieën in en calorieën uit is wat effect heeft op je gewicht, niet het aantal eetmomenten. En of je wel of niet “overeet” met meer of minder eetmomenten per dag, is persoonlijk. En ligt hoogstwaarschijnlijk eerder aan hetgeen dat je eet, dan aan het moment waarop je het eet.

“Eten na een bepaalde tijd laat je aankomen”

Zie bovenstaand argument… calorieën in… calorieën uit…

” Ja maar, mijn stofwisseling is langzamer/sneller dan normaal”

Boehoehoe wat ben ik zielig. Mijn vriend is dun en kan alles eten wat ie wil zonder aankomen, en ik word van kijken naar eten al dik. Het is dus echt allemaal niet mijn schuld hoor, maar die van mijn stofwisseling!

Yeah right … stofwisseling is het proces van het omzetten van energie.

Ofwel: de calorieën die je eet worden gebruikt door je lichaam. Teveel calorieën worden omgezet in vet. En je raadt het al, als je minder calorieën eet dan je lichaam nodig heeft, worden die calorieën uit je eigen lichaam gehaald om het gat op te vullen…. en je valt af.

Als je stofwisseling “langzamer is of sneller”, betekent dat dus gewoon dat je daar je calorieën intake op af moet stellen. Maar het betekent niet, dat je niet zou kunnen afvallen!

 

En zo kan ik dus nog wel even door gaan.

Het punt echter is, dat de oplossing eigenlijk altijd ligt in de calorieën.

ALTIJD.

Of je nou een snel of langzaam metabolisme hebt. Veel of weinig spiermassa. Veel of weinig vet. De conditie van een topsporter of die van een aardappelzak. Groot, klein, dik, duk, dikke botten, dunne botten, …

 

Als je wilt afvallen, moet je meer verbranden dan je eet.

 

Of je nou wel of niet een koud glas water drinkt, gojibessen eet of overal “metabolisme versnellende” kaneel over strooit.

Als je stilstaat en je gewicht niet naar beneden gaat, dan is de enige oplossing na te (laten) rekenen hoeveel calorieën je daadwerkelijk verbruikt.

Zodat je WEET wat je kan eten om weer door te gaan met afvallen en een goed plan hebt voor jezelf waar je je aan kan houden.