9 Afval Lessen

10419050_775354989196523_3436891910883205698_n2014 Is een geweldig jaar voor me omdat ik eindelijk overstag ben gegaan.

Eindelijk heb ik die knop omgedraaid om een verandering van levensstijl te maken. En gedurende dit jaar zijn er zoveel dingen gebeurd, heb ik zoveel lessen geleerd, dat ik er een aantal graag wil delen.

Wie weet dat ze op een of andere manier inspireren en motiveren ook het beste uit jezelf te halen of je een klein zetje geven in de goede richting.

1. Het belang van verantwoordelijkheid nemen

Natuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken om “jezelf te laten gaan”, qua kilo´s, qua gezondheid etc. En we kennen ze allemaal wel. Geen tijd, geen zin, het helpt toch niet, ik heb alles al geprobeerd, ik ben al te oud, het gaat me toch niet mer lukken, mijn vader dit, mijn moeder zus, mijn ex zo, verdriet, het heeft toch geen zin meer, eenzaamheid, het is zo lekker.

De lijst van excuses is lang, eindeloos zelfs, zolang je niet voor de volle 100% wilt veranderen. Natuurlijk is het makkelijker je te verschuilen achter dingen die in je verleden zijn gebeurd, of de schuld te geven aan alles om je heen behalve jezelf.

Maar om een permanente verandering door te voeren, zul je toch echt de verantwoordelijkheid moeten nemen om niet alleen het heden, maar vooral ook je toekomst te verbeteren. Je moet er van bewust zijn, dat alleen JIJ verantwoordelijk bent voor de rest van je leven, en je niet meer laten leiden door al hetgeen er in je verleden is gebeurd. Je moet zelf de controle over je leven terug pakken.

Ja het is vreselijk klote als iemand heel je leven tegen je heeft gezegd dat je te dik bent, en dat het misschien wel een verloren zaak lijkt om af te vallen, je zult toch altijd dik blijven. En ja het kan zomaar moeilijk zijn om wat extra te bewegen als je een druk leven leidt.

Maar als je écht iets wilt, zijn er altijd oplossingen te bedenken je leven op zodanige manier in te richten, dat het wel positief is voor je.

 

2. Het is de lange termijn die telt en DAAROM is dit zo moeilijk

Een van de dingen die ik vaak hoor (en ook een van mijn excuses was…) is “ik heb alles al geprobeerd.” En vaak wordt dan een hele lijst met diëten opgenoemd die even “super werkten” maar uiteindelijk toch niet. Want uiteindelijk is men toch weer al die kilo´s aangekomen en nog dikker dan tevoren.

We willen graag snel resultaat, als het even kan 10 kilo afvallen in een maandje en dan weer gewoon verder met ons leven. En ja, natuurlijk is het mogelijk om zo snel af te vallen, en je zou zelfs op gewicht kunnen blijven, zolang je maar inziet dat “gewoon verder gaan” met de levensstijl die je in eerste instantie dik heeft gemaakt, je wéér dik zal maken.

Het enige dat écht werkt is een verandering van levensstijl.

De gewoontes die je dik maken, VOORGOED

veranderen in gewoontes die je gezond en fit maken.

En dan maakt het eigenlijk bijna niet uit welk dieet het is, zolang het een voedingspatroon is dat focust op het eten van gezonde producten vol vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen en je daarbij dagelijks voldoende beweegt.

En het grappige van het “ik heb alles al geprobeerd” excuus, is dat men vaak het enige dat echt werkt, niet heeft gedaan… Je moet dus een switch in je hoofd omzetten en je echt realiseren dat een gezonde levensstijl geen houdbaarheidsdatum heeft. Een gezonde levensstijl is voor de rest van je leven!

3. Je moet iedere dag iets ondernemen dat je dichter bij je doel brengt

Dit betekent niet dat je ineens uren in de sportschool tekeer moet gaan of jezelf op een 500 calorieën dieet te gaan uithongeren. Kleine stapjes, zolang je ze consequent doorvoert, zijn vaak belangrijker dan allerlei mega veranderingen die je op de lange termijn niet vol kan houden. Begin bijvoorbeeld met lopen. Ga iedere dag een blokje om, maar doe het consequent, dagelijks.

Zorg dat niets in de weg komt om inderdaad dat blokje om te gaan. En doe het zo vroeg mogelijk, zodat je “dat vast hebt gedaan”. Als dat betekent dat je een kwartiertje eerder je bed uit moet, so be it. En zodra je voelt dat je in een vaster ritme zit, kun je steeds ietsjes verder gaan, zolang je maar er voor zorgt dat je het dagelijks doet.

Ik geef hier als voorbeeld een blokje om, omdat niemand maar dan ook niemand mij wijs kan maken dat dát onmogelijk is door te voeren. En zeker niet als je je leven wilt veranderen en gezonder wilt worden.

Maar je kan natuurlijk ook andere veranderingen aanbrengen. Bijvoorbeeld iedere dag wat meer groente eten, een extra stuk fruit. Of een lekkere groene smoothie om de dag te beginnen. Of je kan gaan fietsen. Je auto verder parkeren dan normaal. Of je kan een stappenteller nemen en zorgen dat je iedere dag wat actiever bent.

Je kan de tv uitlaten en gewoon lekker bezig blijven, of tijdens het kijken oefeningen doen.

Er is van alles mogelijk, maar je moet het wel doen!

 

4. Je moet alles in werking stellen om door te kunnen zetten

Dit was voor mij een belangrijke. Ik had natuurlijk al “van alles geprobeerd” en niets “had gewerkt”. Dit keer was ik echter zo doordrongen van het feit dat het nu of nooit was, dat ik voluit ben gegaan en alles aan de kant heb gezet om mijn gezondheid de eerste plaats te geven in mijn leven. En daar hoorde, helaas voor sommige facebookvrienden, bij dat alles dat ik deed, publiekelijk werd.

Dus als ik een blokje om ging met de hond, stond dat op Facebook. Als ik naar de sportschool ging, stond dat op Facebook. Als ik een lekkere salade at, stond dat op Facebook. Als ik ging fietsen, stond dat op Facebook. Social media was voor mij een soort van stok achter de deur, een vangnet.

Stel Doelen Vast

Maar daarnaast heb ik andere dingen gedaan om er voor te zorgen dat ik niet kon opgeven. Zo heb ik sportieve doelen gezet om door te moeten zetten. Ik begon me op te geven voor spin marathons, zodat ik zeker wist dat ik daar mee door zou gaan. Nu doe ik dat omdat ik er van geniet, toen ik begon met spinnen, had het zomaar een “eendagsvlinder” kunnen worden. Mijn spinschoenen hadden zomaar achterin de kast terecht kunnen komen als het nieuwtje eraf was.

Voor het nieuwe jaar heb ik ook al weer sportieve doelen vast gezet, verschillende spinmarathons, de Amstel Gold Race in april en andere dingen die op mijn bucketlist staan. Plus ik ben nu bezig met een cursus gewichtsconsulente, omdat ik uiteindelijk graag mensen zou willen motiveren en helpen. Het is dus écht een verandering van levensstijl als je eenmaal inziet hoe belangrijk je gezondheid is.

En een ander ding dat ik heb gedaan, is me open stellen naar familie en vrienden. Toegeven hoe zwaar ik het had met mijn dikke lijf en hoe graag ik er nu vanaf wilde. Ik schreef een brief aan mijn familie en vrienden, waarin ik deelde waar ik mee bezig was. Voor mij was dat een heel belangrijke stap, want ik voelde dat ik serieus bezig was met een levensgrote verandering.

Zo moet je dus voor je zelf dingen doen, waardoor je zeker bent dat je, ook tijdens die moeilijkere periodes gewoon blijft doorzetten. Als je motivatie nodig hebt, is het misschien een goed idee de BFit4Life dagelijkse motivatie quotes te liken op Facebook. Dan krijg je iedere dag een lekkere quote die je motiveert!

5. Zorg dat je nooit meer terug kan naar “toen”

Er zullen altijd momenten zijn dat je wat minder gedreven bent of even wat minder tijd hebt. Daarom is het belangrijk er voor te zorgen dat je nooit meer achteruit kan gaan. Ik zelf ben niet echt een voorstander van dagelijks wegen, omdat ik weet hoeveel je gewicht kan schommelen op een dag. En ik weet hoe geobsedeerd ik zelf raak als ik continue alles meet en weeg. En hoe depri ik kan raken als ik “alles goed heb gedaan” en er toch zomaar een kilo bij lijkt te zitten.

Dus die weegschaal, daar ga ik misschien een keer in de maand op staan, gewoon ter controle, als meetpunt om weer verder te gaan.

Maar kleren liegen niet. Je gewicht kan nog zoveel veranderen zonder dat je vet aankomt (je kan een dagje extra vocht vast houden of je hebt wat meer spieren erbij), je kleren liegen nooit.

Als die spijkerbroek strakker zit, is dat je waarschuwingsteken. En nee, doe nou alsjeblieft niet alleen rekkleding aan! Daar moet je vanaf, hoe lekker het ook zit!

Ik heb jaren achter elkaar een uitpuilende klerenkast gehad in ik geloof wel 8 verschillende maten. Ik bewaarde alles, want wie weet kwam het ooit nog van pas. Toen ik een paar maanden bezig was, heb ik echter een grote schoonmaak gehouden en al mijn kleding gepast en geordend. Ik heb alle kleding op volgorde van maat gehangen en alles dat ook maar een beetje te groot was, weg gedaan. Want die kleding, hoe leuk ik het ook vond, wilde ik niet meer aan kunnen.

 

6. Je gezondheid is het allerbelangrijkste in je leven, nog voor vrienden, familie en liefdes

Zonder gezondheid heb je niets. Absoluut niets. Dit kan hard klinken. Dit kan egoistisch lijken of zelfs extreem. Maar zonder een goede gezondheid, valt al het andere weg op de achtergrond. Dus je moet jezelf op de eerste plek in je leven zetten en je eigen gezondheid serieus nemen.

Geen tijd? Weet je wat er gebeurt als je ziek wordt, wegvalt en mensen om je heen jouw taken over moeten nemen?

Te duur? Weet je wat het kost als je ziek wordt? Wat je moet investeren om weer beter te worden?

Te moeilijk? Weet je hoe moeilijk je leven is, als je geen trappen opkan, je veters niet kan strikken, je tenen niet aan kan raken, je uitgeput raakt van een paar meter rennen?

Geef je gezondheid een vaste plaats in je leven, voordat je het kwijt bent! Doe het, nog voordat je dadelijk gedwongen wordt het te doen.

7. RUST is belangrijk en moet onderdeel zijn van je training

Er zijn weken dat ik dik 15 uur aan het sporten ben (geweest). Krachttraining, spinnen, lopen en dan ook nog kilometers maken op de fiets. In het begin sportte ik vooral veel om af te vallen. Maar gaanderweg is dat omgeslagen in sporten om me beter te voelen en gewoon omdat ik er van geniet. Het is een uitlaatklep geworden, een anti-stress moment, een mentale uitdaging. Het is niet alleen jezelf energieker voelen en genieten, maar mijn zelfvertrouwen is sprongen vooruit gegaan, want ik ben er weer van overtuigd dat ik dingen kan bereiken die ik eerst voor onmogelijk hield.

Ik hoor af en toe opmerkingen, dat ik extreem veel sport. En af en toe laat men doorschemeren dat zoveel nooit goed kan zijn. Mijn antwoord daarop is dat ik het extremer vind dat mensen 15 uur per week tv kunnen kijken of denken dat gewoon bewegen slecht kan zijn voor de gezondheid.

Ik luister naar mijn lichaam. Als ik voel dat ik lekker door kan gaan, ga ik lekker door. Maar ik plan ook mijn rust in. Dat kan een dag zijn of twee dagen. Maar ik heb ook af en toe een hele week ingepland, dat ik het “trainen van mijn spieren” op een laag pitje zet en gewoon alleen relaxed met de hond ga wandelen.

In het begin voelde ik me schuldig daarover, ik “moest mijn doel bereiken”. Maar na een paar keer rust te hebben gepakt tussendoor, weet ik dat het bijdraagt aan het sterker worden van mijn lichaam. En ik weet dat ik gewoon lekker door kan gaan erna, zonder me schuldig te voelen even niets te hebben gedaan.

 

8. Voeding is het allerbelangrijkst als je wilt afvallen op een verantwoorde manier en weer fit en energiek wilt zijn

En alsjeblieft mensen, ga niet “minder eten” maar BETER!

Gebruik geen dieetpillen om je honger te stoppen, poedertjes of shakes die complete maaltijden vervangen. Denk na, gebruik je hoofd en plan voor de lange termijn. Ga lekker clean eten, zonder allerlei E-nummers en vergif. Eet meer fruit en groente. Drink gewoon water in plaats van al die light troep. Ga niet op een dieet dat een paar weken of maanden “duurt”, maar verander je eetpatroon. Leer wat echte voeding is. Lees etiketten en zorg dat je weet wat die informatie echt betekent.

Kies voor gezonde voeding in plaats van een dieet dat je belooft snel af te vallen. Je lichaam heeft zoveel voedinsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren, zorg dat het die dan ook krijgt!

Probeer zoveel mogelijk de juiste keuzes te maken en denk niet meer in termen als “niet mogen”, “de fout in gaan”, “als je klaar bent met het dieet”. Bedenk wat suiker doet met je lichaam, wat E-nummers doen, alcohol, en bedenk jezelf of dat korte momentje van “plezier” het echt waard is.

Als je een gezond gewicht wilt hebben, KAN DAT ALLEEN MAAR ALS JE DE JUISTE VOEDING NEEMT!

Dus zorg ervoor dat je van gezonde voeding gaat genieten. Leer lekkere gerechten klaarmaken. Plan vooruit zodat je altijd gezonde dingen klaar hebt staan. En zorg dat je ruim voldoende groente en fruit eet. Dat zijn de echte producten die honger tegen gaan en je lichaam voeden.

 

9. Geniet van het proces en leg het vast

Je bent bezig met je leven beter en mooier maken. Daar moet je van genieten. Iedere dag doen wat je haat, maakt je ziel kapot. Dus zoek een manier van bewegen waar je van kan genieten. Natuurlijk moet je af en toe doorzetten en goed diep gaan, maar het gaat zoveel makkelijker als je iets doet dat je leuk vindt, waar je plezier in hebt!

Nou is het zo, dat het trainen van je spieren op zoveel manieren helpt om een gezond gewicht te bereiken, dat het gewoon onderdeel zou moeten zijn van je levensstijl. Maar, dat betekent niet dat je iedere dag in de krachtapparaten moet gaan hangen of continue rond loopt met halters. Als dat je ding is, geweldig!

Maar er zijn zoveel manieren dat je je spieren kan trainen, je moet gewoon iets zoeken dat bij je past en waar je mee door kan blijven gaan!

Een ander belangrijk punt, is het vastleggen van het hele proces, zeker als je veel kilo´s wilt afvallen.

Nou zei ik al eerder dat ik geen voorstander ben van de weegschaal, maar het is wel belangrijk resultaten te zien (en voelen!) om door te blijven gaan in de goede richting. Ik zelf doe dat vooral door het maken van foto´s. Van mijn omgeving, van de dingen die ik doe en eet, van mezelf. Alle veranderingen die ik opmerk, leg ik vast.

En als er dan momenten zijn dat het net lijkt of ik stil sta, momenten dat ik me af vraag waarom ik het allemaal doe, dan kijk ik terug.

Terug naar hoe ik was, en hoe ik ben gaan veranderen door de maanden heen. Hangkinnen die langzaam aan wegtrekken. Bovenarmen die slinken. Spieren die ineens zichtbaar zijn. Trots op nieuwe kleding die een paar maanden later te groot is. Vliegtuiggordels die me geen angst meer aanjagen.

Zorg dat je geniet van de ommekeer die je geeft aan je leven en wees bewust van het feit dat je aan het veranderen bent en hoeveel je al hebt bereikt. Maar zeker ook van hoeveel je nog kunt bereiken, dat wordt dan ook ineens een stuk duidelijker.